SISÄLLYS > RAKENNE > Infinitiivit ja partisiipit > Infinitiivien tehtävät ja infinitiivilausekkeiden rakenne > Irrallinen, interrogatiivinen ja relatiivinen infinitiivilauseke > § 512 Infinitiivilauseke
yksin: Päästäpä mukaan, Mitä
tehdä?
§ 512 Infinitiivilauseke
yksin: Päästäpä mukaan, Mitä
tehdä?
Irrallisia eli lauseeseen kuulumattomia
infinitiivilausekkeita käytetään esim. määritelmissä: kantaa
t. kestää jk paino (PS).
Teksteissä niitä esiintyy listoissa (a) sekä toisaalta retorisissa
ja affektisissa tehtävissä (b). Näitä tukevat partikkelit kuten ‑pA toiveen
ilmauksissa ja nyt päivittelyissä (c)
(» § 1730). Irrallinen
MA-infinitiivilauseke esiintyy myös direktiiveissä: Nukkumaan
siitä (» § 1675).
(a)
Tutkimuksen
tavoitteet: 1. Selvittää sairaalan ulkopuolisten
sydämenpysähdyksien esiintyvyys, syyt sekä selviytyminen ja selviytymisen
laatu elvytyshoidossa. [lista jatkuu] (l)
(b)
Nähdä Petroskoi
ja jäätyä (l) | Elokuvassa
on jokin kumma lumo. Saada tarina elämään ja
ihmiset mukaan. (l) | Olla suuri
mies ja pyhimys itselleen – Paavo Haavikko ei vähään tyydy tänään
ilmestyvien muistelmiensa toisessa osassa. (l)
(c)
Oih! Päästäpä uuteen-Seelantiin! (E)
| – – Stan – – kiroili maansa päättäjien lyhytnäköisyyttä
ja CIA:n typeryyttä: – Syrjäyttää nyt Sihanouk,
ainoa kaveri joka pystyi yhdistämään kambodzhalaiset, ja laittaa
tilalle Lon Nolin kaltainen marionettihallitsija. Ei
mene minun järkeeni. (k)
Interrogatiiviset eli
kysymyssanalla tai kysymyspartikkelin sisältävällä sanalla alkavat
ja relatiiviset eli
relatiivipronominilla alkavat A-infinitiivilausekkeet esiintyvät
samoissa asemissa kuin interrogatiivi- ja relatiivilauseet. Interrogatiivisia
käytetään kysymyksinä (d) (» § 1679, 1689) ja
alisteisen kysymyslauseen tapaan (e). Relatiivinen infinitiivilauseke
toimii nominin määritteenä (f) ja eksistentiaali- ja omistuslauseissa
itsenäisen relatiivilauseen tavoin (g) (» § 1164, 1170).
Rakenteet ovat merkitykseltään modaalisia (» § 1587).
(d)
Investoidako
vai ei? (l) [otsikko]
| Valitako vieras vai oma pitkän linjan mies?
Suomen hiihtoliitto etsii uutta puheenjohtajaa (l)
| Kohentaminen vaatii mielikuvitusta: mitä tehdä
torilla, kun talvinen viima menee luihin ja ytimiin? (l)
(e)
Tv-selostajan
on tarkasti vaistottava milloin puhua ja milloin vaieta;
milloin antaa katsojan seurata ja nauttia ja tehdä omat johtopäätöksensä. (l)
(f)
Useimmilla
henkiinjääneillä ei ole kotia johon palata eikä
mitään syötävää, – –. (l) | Heillä
on vaikeuksia – – ylläpitää pankkitiliä, jolle ohjata
tulonsa. (l) | Suomi
reagoi Tanskan ratkaisuun heti, kun se oli mahdollista eli oli jotain mihin
reagoida. (l)
(g)
On millä
mällätä. | Mutta minä olen syntynyt
Atlantassa, minulla ei ole mihin mennä. (l)
| Tämä merkitsee demokratian loppua. Ei ole mistä
äänestää, ei ole mistä valita. (l)
Lauseyhteydessä infinitiivilausekkeen subjekti
samastuu johonkin hallitsevan rakenteen jäseneen (e–g), muuten subjektin
tulkinta on avoin (d).
Interrogatiivista ja relatiivista infinitiivilauseketta
yhdistää irrallisiin infinitiivilausekkeisiin se, että molempien
totaaliobjekti on nominatiivissa: Saada tarina elämään; Miten
saada tarina elämään? Näin on
myös silloin kun infinitiivilauseke on lauseen jäsenenä: Mietin,
miten saada tarina elämään (» § 939).
Huom. Omaksi virkkeekseen tai lausumakseen
merkitty infinitiivilauseke voi myös olla rakenteeltaan integroitunut
edeltävän rakenteen osaksi. Osoitus tästä on se, että objekti on
genetiivissä: En voi vaikuttaa asioihin muuten
kuin omilla valinnoillani. Syödä vaikka – – kahden markan riisikupillisen (l).
Näin on myös vastauksissa: Mitä aiot tehdä? Syödä riisikupillisen.